Praktisk beredskap 13. Lytte til kjentmann


Under PLIVO- hendelsen på Kongsberg viser evalueringen av håndteringen at de to første politimennene på åstedet begikk flere feil-handlinger og tok viktige feilvurderinger, men den største feilen de begikk, etter min mening, resulterte i at gjerningsmannen kom seg ut av butikklokaler og senere drepte fem mennesker.

Under aksjonen kom to butikkansatte ut av en dør ved inngang-partiet til forretningen; bak de to politibetjenten.
De butikkansatte gjorde politiet oppmerksomme på at utgangen de kom ut av var en utgang fra butikklokalene, men ble sendt ut i sikkerhet uten at politiet benyttet seg av deres lokalkunnskap for å få et bilde av objektet de opererte i.
Dermed kunne gjerningsmannen benytte seg av en tredje utgang, nødutgangen fra butikken, for å komme seg usett bort fra polititjenestemennene.

Lokal kjentmann og stedlig beredskaps-person: En uvurderlig ressurs i initial fase av en taktisk operasjon

I  initial fase av en taktisk operasjon spiller lokal kjentmann en uvurderlig rolle for politiet.
Deres kjennskap til området, lokalene og risikofaktorer på skadestedet er kilden til uvurderlige etterretning er for å sikre og planlegge en effektiv og sikker innsats.

Nødvendighet ved å bruke og lytte til en lokal beredskapsperson:

Økt situasjonsforståelse:
Lokal kjentmann/stedlig beredskaps-person vil gi politiet verdifull informasjon om åstedet, inkludert mulige rømningsveier, skjulesteder, og potensielle farer.
Dette vil gi politiet et betydelig fortrinn i å forstå situasjonen og planlegge sin innsats.

  • Forbedret kommunikasjon med lokalsamfunnet:
    Lokal kjentmann vil fungere som en bro mellom politiet og berørt organisasjon; og deres beredskapsinnsats på objektet.
    De vil bidra til å redusere frykt og feil-handlinger på objektet gjennom sin inngående kjennskap til lokale forhold og risikoer
  • Effektiv ressursbruk:
    Lokal kjentmann vil hjelpe politiet med å navigere i området på en rask og effektiv måte.
    De kan også identifisere potensielle vitner eller andre personer som kan ha verdifull informasjon; samt gjøre kjent om det er overvåkning-bilder (CCTV) fra objektet..
    Dette kan frigi politiets innsatsleder tid og ressurser til å fokusere på andre aspekter av operasjonen.
  • Økt sikkerhet:
    Lokal kjentmann vil bidra til å identifisere potensielle trusler mot politiets mannskap og operasjon. De kan også gi råd om hvordan man kan unngå farlige situasjoner.
    Dette vil bidra til å øke sikkerheten for både politi, brannmenn, ambulansepersonell og sivile.

Eksempler på hvordan lokal kjentmann skal brukes:

  • Veiledning av innsatspersonell til åstedet:
    Lokal kjentmann kan veilede innsatspersonell til åstedet på den raskeste og mest effektive måten, unngå hindringer og potensielle farer.
  • Identifisering av mulige gjemmesteder:
    Lokal kjentmann kan hjelpe politiet med å identifisere mulige gjemmesteder for mistenkte eller andre involverte i operasjonen.
  • Etablering av kontakt med lokal beredskapsinnsats:
    Lokal kjentmann vil etablere kontakt den lokale operasjonelle og strategiske beredskapen i organisasjonen som eier  konsekvensene av hendelsen på skadestedet
  • Tolkning av lokalet stammespråk: Lokal kjentmann vil hjelpe politiet med å forstå lokale stammespråk, begrep og skilting for å unngå misforståelser og sikre en effektiv håndtering av situasjonen; og ikke minst sikre de lokale kravene for normalisering

Konklusjon:
Lokal kjentmann er en uvurderlig ressurs for politiet i initial fasen av en taktisk operasjon.
Deres lokale kunnskap og innsikt vil bidra til å øke situasjonsforståelsen, forbedre kommunikasjonen , bruke ressurser effektivt, og øke sikkerheten for både politi, nødetater og lokale innsatsmannskaper

Det er viktig å huske at lokal kjentmann ikke skal brukes til å utføre risikofylte oppgaver eller til å sette seg selv i fare.
Deres rolle er å gi støtte og informasjon til politiet.

I Norge er det etablert god praksis for å bruke lokal kjentmann i politioperasjoner.
Politiet har gode rutiner for å identifisere og kontakte lokalkjente personer:
Problemet ligger i innsatsledernes etterlevelsen av disse rutinene.

HVA MÅ EN FORVENTE AT EN LOKAL BEREDSKAP-PERSON HAR AV KUNNSKAP OM SIN ORGANISASJONS OBJEKTER.
Enkelte objekter er omfattende, innfløkte og krevende, sånn som sykehus, hoteller, fabrikker og underjordiske T-banestasjoner.

En lokal beredskap-person, for eksempel på en underjordisk T-banestasjon, må ha omfattende kunnskap om stasjonens fysiske struktur, infrastruktur og systemer for å kunne håndtere en rekke nødsituasjoner effektivt.
Her er noen nøkkelområder de må være kjent med:

1. Stasjonsstruktur og layout:

  • Detaljert kunnskap om stasjonens layout, inkludert plattformer, korridorer, trapper, nødutganger og ventilasjonskanaler.
  • Oversikt over stasjonens rom-fordeling, inkludert tekniske rom, kontorer, butikker og toaletter.
  • Grunnkunnskap om stasjonens konstruksjon, inkludert materialer, bærende elementer og brannmotstand. (EI-klasse på dører og vinduer)

2. Infrastruktursystemer:

  • Dyptgående forståelse av stasjonens strømforsyning, inkludert hovedbrytere, sikringsskap og nødstrømsaggregater.
  • Kunnskap om stasjonens ventilasjonssystem, inkludert vifter, kanaler , rømningsvei-ventilering og brann-ventilasjon med brannventiler.
  • Oversikt over stasjonens brannslukkingssystem, inkludert sprinklere, gassslukkeanlegg, brannsvannspåkoblinger og varslingssystemer.
  • Forståelse av stasjonens kommunikasjons- og kontrollsystemer, inkludert radiosamband, alarmer og videoovervåking.

3. Nødsituasjonsberedskap:

  • Inngående kjennskap til stasjonens beredskapsplaner for ulike typer nødsituasjoner, inkludert brann, evakuering, terrorangrep og tekniske feil.
  • Evne til å identifisere og vurdere potensielle farer og risikoer i stasjonen.
  • Kunnskap om evakueringsprosedyrer, inkludert ruter, samleplasser og varsling av passasjerer.
  • Evne til å kommunisere effektivt med nødetatene og andre beredskapsaktører.

4. Lokale forhold:

  • God forståelse av det lokale omgivelsene rundt stasjonen, inkludert tilstøtende bygninger, gatene og veiene i området.
  • Kunnskap om lokale kontaktpersoner, som brannvesen, politi og ambulansetjenester.
  • Evne til å kommunisere med det lokale fellesskapet, inkludert flerspråklige passasjerer og personer med funksjonsnedsettelser.

5. Oppdatert kunnskap:

  • Kontinuerlig oppdatering av kunnskap om stasjonen, infrastruktursystemer og beredskapsplaner gjennom regelmessige opplæringsprogrammer og øvelser.
  • Deltakelse i beredskaps-nettverk og samhandling med andre beredskapsaktører for å holde seg oppdatert på nye trusler og beste praksis for håndtering.

I tillegg til disse områdene, er det også viktig at lokale beredskapspersoner har gode kommunikasjonsevner, evnen til å ta raske beslutninger under press og et sterkt fokus på sikkerhet. De må også være i god fysisk form for å kunne håndtere krevende oppgaver i en nødsituasjon.

Ved å ha omfattende kunnskap og ferdigheter, vil lokale beredskapspersoner på en underjordisk T-banestasjon, et hotell, sykehus eller fabrikkområde spille en avgjørende rolle i å beskytte passasjerer og ansatte, og sikre effektiv håndtering av enhver nødsituasjon.