Beredskaphierarki. Ansvar og oppgavefordeling


De siste 20 årene som beredskapsrådgiver har jeg vært alene med ansvar for beredskapen i et stort konsern med to drifts-kontunierlige datterselskap. 

Dette har medført at jeg har måttet dekke beredskapsansvaret for disse tre selskapene selvstendig uten annen støtte enn dyktige og godt trente opersajonelle og taktiske mannskaper; noe som har krevd mye, men også gitt vanvittig mye erfaring; ikke minst forståelsen av verdien som ligger i dyktige mannskaper.

Normalt organiseres et beredskapssystem med:

1. Beredskapsdirektør:

  • Overordnet ansvar for å utvikle, implementere og evaluere beredskaps-strategier.
  • Ledelse av beredskapsavdelingen, inkludert personal- og ressursstyring.
  • Sikre at organisasjonen er forberedt på håndtering av kriser og nød-situasjoner.
  • Samarbeide med ledelsen for å integrere beredskap i overordnede forretningsstrategier.


2. Beredskapssjef:

  • Direkte ansvar for daglig drift av beredskapsarbeidet.
  • Utvikle og implementere beredskapsplaner og prosedyrer.
  • Koordinere opplæring og øvelser for ansatte.
  • Være ansvarlig for å sikre at beredskapsressurser og utstyr er tilgjengelige og funksjonsdyktige.
  • Aktiv deltakelse i håndtering av akutte situasjoner.


3. Beredskapsrådgiver:

  • Gi faglig rådgivning om beredskapsforhold til ledelsen.
  • Bidra til utvikling og revisjon av beredskapsplaner basert på risikovurderinger.
  • Utføre opplæring og bevisstgjøringsaktiviteter for personalet.
  • Delta i evalueringer og revisjoner av beredskapsprosesser.
  • Overvåke og analysere trusler og sikkerhetstrender for å tilpasse beredskapsstrategier.