Praktisk beredskap 10. Øvelse og trening

 


Hvorfor er jevnlig øving og trening av mannskaper viktig i praktisk beredskap?

Jevnlig øving og trening av mannskaper er kritisk i praktisk beredskap av flere grunner:

1. Forbedret ferdigheter og kunnskap:

Regelmessig øving og trening gir mannskaper muligheten til å forbedre sine ferdigheter og kunnskap i beredskapsoppgaver.
Dette kan inkludere alt fra skadestedledelse, teknisk bruk av beredskapsinnretninger førstehjelp og brannslukking til evakuering og kommunikasjon.
Jo mer erfarne mannskaper er, desto bedre rustet er de til å håndtere beredskapssituasjoner effektivt.

2. Økt selvtillit og motivasjon:

Når mannskaper vet at de er godt trent og forberedt, er de mer selvsikre og motiverte til å yte sitt beste i en beredskapssituasjon.
Dette vil føre til raskere responstid, mer effektiv problemløsning og bedre beslutningstaking.

3. Forbedret koordinering og samhandling:

Regelmessig øvelse og trening gir mannskaper muligheten til å øve på å koordinere innsatsen sin og samhandle med hverandre effektivt.
Dette er avgjørende for å unngå forvirring og misforståelser under en beredskapssituasjon, og for å sikre at alle jobber sammen mot et felles mål.

4. Identifisering av svakheter og forbedringsområder:

Øvelser og trening vil gi verdifull innsikt i mannskapenes styrker og svakheter.
Denne informasjonen skal brukes til å identifisere områder for forbedring og til å utvikle målrettede treningsprogrammer.

5. Forbedret beredskapskultur:

En kultur for regelmessig øving og trening vil bidra til å skape en sterk beredskapskultur i en organisasjon. Dette kan føre til økt bevissthet om beredskap, økt engasjement fra mannskaper og en generell forbedring av organisasjonens evne til å håndtere kriser.

I tillegg til de ovennevnte punktene er det også verdt å merke seg at jevnlig øving og trening kan bidra til å redusere stress og angst hos mannskaper.
Når mannskaper vet at de er godt forberedt, er de mindre sannsynlig å bli overveldet i en beredskapssituasjon.

Det er viktig å merke seg at øving og trening ikke bare bør være formelle øvelser.
Mannskaper kan også lære og forbedre sine ferdigheter gjennom uformelle øvelser og simuleringer.
Det er også viktig å tilpasse øvelsene og treningen til de spesifikke behovene i en organisasjon og til de typene beredskapssituasjoner de er mest sannsynlig å møte.

Ved å investere i jevnlig øving og trening av mannskaper kan organisasjoner sikre at de er godt rustet til å håndtere kriser og beskytte sine mannskaper, samfunnene sine og sine eiendeler.

UFORMELLE SELV-ØVINGER INTERNT I EN GRUPPE INNSATSMANNSKAPER

Læring og forbedring av sine ferdigheter gjennom uformelle øvelser og simuleringer innsatsmannskapene seg i mellom har stor verdi, og beredskapslederen bør oppfordre til og veilede i hvordan  de gjør dette. 

Gjennomføring av uformelle øvelser for innsatsmannskaper:

Uformelle øvelser og simuleringer er en flott måte for innsatsmannskaper å lære og forbedre sine ferdigheter på en avslappet og engasjerende måte.
Disse øvelsene kan være mer praktiske og relevante for mannskapenes daglige arbeid enn formelle øvelser, og de kan bidra til å bygge tillit og samhold mellom mannskapene.

1. Finn en passende idé:

Velg en øvelse som er relevant for mannskapenes arbeid og som de kan lære noe av. Det kan være en øvelse som simulerer en vanlig beredskapssituasjon, eller det kan være en øvelse som fokuserer på en bestemt ferdighet, for eksempel kommunikasjon eller problemløsning.

2. Hold det enkelt:

Uformelle øvelser bør ikke være for komplekse eller tidkrevende. De bør være raske, enkle å sette opp og enkle å gjennomføre.

3. Involver mannskapene:

Spør mannskapene om ideer til øvelser og la dem være med på å planlegge og gjennomføre øvelsene. Dette vil bidra til å øke engasjementet og eierskapsfølelsen.

4. Gjør det morsomt:

Uformelle øvelser bør være morsomme og engasjerende. Bruk humor og spill for å gjøre læringsprosessen mer underholdende.

5. Evaluer og reflekter:

Etter hver øvelse er det viktig å ta seg tid til å evaluere hva som fungerte bra og hva som kunne ha vært gjort bedre. Dette vil bidra til å forbedre fremtidige øvelser.

Her er noen konkrete eksempler på uformelle øvelser som kan brukes for innsatsmannskaper:

  • Scenariobaserte diskusjoner: Presenter mannskapene med et hypotetisk beredskapsscenario og be dem om å diskutere hvordan de ville håndtert situasjonen.
  • Rollespill: La mannskapene ta på seg forskjellige roller i en beredskapssituasjon og øve på å kommunisere og samarbeide med hverandre.
  • Spill og simuleringer: Bruk brettspill, kortspill eller datasimuleringer for å øve på beredskapsfag.
  • Øvelser i felten: Gjennomfør øvelser i et realistisk miljø.
  • Mentorprogram: La erfarne mannskaper lære opp nyansatte mannskaper. og etablere selv-treningsøvelser som mannskapene kan velge ut i fra og bygge videre på.

Uformelle øvelser kan være et verdifullt verktøy for å forbedre innsatsmannskapenes ferdigheter og kunnskap.
Ved å bruke disse tipsene kan du gjennomføre effektive og engasjerende øvelser som vil hjelpe mannskapene dine til å være bedre forberedt på å håndtere beredskapssituasjoner.

Hyppigheten og omfanget av øving og trening i en operasjonell bedrift der ulykker og beredskapssituasjoner ofte skjer, avhenger av en rekke faktorer, inkludert:

  • Typen og omfanget av risikoen: Bedrifter som står overfor høy risiko for alvorlige ulykker eller beredskapssituasjoner må øve og trene mer ofte og grundig enn bedrifter med lavere risiko.
  • Kravene fra myndighetene: Noen bransjer eller sektorer har regulatoriske krav til hyppighet og omfang av øvelse og trening.
  • Størrelsen og kompleksiteten til bedriften: Større og mer komplekse bedrifter må ofte øve og trene mer ofte og grundig enn mindre bedrifter.
  • Tilgjengelige ressurser: Bedrifter med begrensede ressurser må kanskje finne kreative måter å øve og trene på uten å bruke for mye tid eller penger.

Generelt sett er det imidlertid en god idé for operasjonelle bedrifter å øve og trene regelmessig. Dette kan bidra til å sikre at mannskapene er godt forberedt på å håndtere ulykker og beredskapssituasjoner når de oppstår.

Her er noen anbefalinger for hyppighet og omfang av øvelse og trening:

  • Formelle øvelser: Gjennomfør formelle øvelser minst én gang per år, og oftere hvis det er nødvendig. Formelle øvelser bør være realistiske og simulere faktiske beredskapssituasjoner.
  • Uformelle øvelser: Gjennomfør uformelle øvelser regelmessig, for eksempel en gang per måned eller uke. Uformelle øvelser kan være enklere og raskere å sette opp og gjennomføre enn formelle øvelser.
  • Individuell opplæring: Sørg for at alle mannskaper har den nødvendige opplæringen for å utføre jobbene sine trygt og effektivt. Dette kan inkludere opplæring i førstehjelp, brannslukking, evakuering og kommunikasjon.
  • Kontinuerlig forbedring: Evaluer øvelsene og treningen din regelmessig og gjør nødvendige forbedringer.

Det er også viktig å huske at øvelse og trening ikke bare bør være fokusert på å håndtere ulykker og beredskapssituasjoner. Bedrifter bør også øve på forebyggende tiltak, for eksempel hvordan de kan identifisere og redusere risiko.

Ved å investere i regelmessig øving og trening kan operasjonelle bedrifter sikre at de er godt rustet til å håndtere ulykker og beredskapssituasjoner.
Dette vil bidra til å beskytte mannskaper, eiendeler og omdømme.

I hvilken grad må en beredskapsrådgiver tilrettelegge for å delta aktivt i beredskapsøvelser for operasjonelle og taktiske mannskaper

Grad av deltakelse for beredskapsrådgivere i beredskapsøvelser

Graden av deltakelse for beredskapsrådgivere i beredskapsøvelser for operasjonelle og taktiske mannskaper varierer avhengig av en rekke faktorer, inkludert:

  • Rådgiverens rolle og ansvar: Beredskapsrådgivere med mer omfattende roller og ansvar, for eksempel de som er ansvarlige for å utvikle og implementere beredskapsplaner, bør delta mer aktivt i øvelser enn de med mer begrensede roller.
  • Typen og omfanget av øvelsen: Store og komplekse øvelser krever ofte mer aktiv deltakelse fra beredskapsrådgivere enn mindre øvelser.
  • Kompetansen og erfaringen til de operative og taktiske mannskapene: Hvis de operative og taktiske mannskapene har god kompetanse og erfaring, kan det være tilstrekkelig for beredskapsrådgiveren å ha en mer observerende rolle.
  • Behovet for veiledning og støtte: Hvis de operative og taktiske mannskapene trenger veiledning og støtte under øvelsen, må beredskapsrådgiveren være mer aktivt involvert.

Generelt sett bør beredskapsrådgivere være involvert i beredskapsøvelser på følgende måter:

  • Utvikling og planlegging av øvelsen: Beredskapsrådgivere kan bidra til å utvikle øvelsesscenarioer, mål og objektiver. De kan også hjelpe til med å planlegge logistikken for øvelsen, for eksempel å identifisere ressurser og tildele roller og ansvar.
  • Gjennomføring av øvelsen: Beredskapsrådgivere kan observere øvelsen og gi veiledning og støtte til de operative og taktiske mannskapene. De kan også spille en rolle i å evaluere øvelsen og identifisere områder for forbedring.
  • Etterøvelsesaktiviteter: Beredskapsrådgivere kan delta i etterøvelsesaktiviteter, for eksempel å debriefe de operative og taktiske mannskapene og å lage en rapport om øvelsen.

I tillegg til disse generelle rollene kan beredskapsrådgivere også spille mer spesifikke roller i beredskapsøvelser, for eksempel:

  • Spille rollen som en beredskapsleder: Beredskapsrådgivere kan ta på seg rollen som en beredskapsleder under en øvelse. Dette kan gi dem verdifull erfaring med å håndtere en beredskapssituasjon i en realistisk setting.
  • Være en ekspertressurs: Beredskapsrådgivere kan fungere som en ekspertressurs for de operative og taktiske mannskapene under en øvelse. De kan gi informasjon om beredskapsplaner, prosedyrer og beste praksis.
  • Hjelpe til med å evaluere øvelsen: Beredskapsrådgivere kan bidra til å evaluere øvelsen ved å gi tilbakemelding til de operative og taktiske mannskapene og ved å identifisere områder for forbedring.

Det er viktig å merke seg at beredskapsrådgivere ikke bør ta over for de operative og taktiske mannskapene under en øvelse.
De bør spille en støttende rolle og hjelpe mannskapene til å lære og forbedre sine ferdigheter.

Ved å delta aktivt i beredskapsøvelser vil beredskapsrådgivere bidra til å sikre at de operative og taktiske mannskapene er godt forberedt på å håndtere beredskapssituasjoner.
Dette igjen vil bidra til å beskytte liv, eiendeler og omdømme.