Praktisk beredskap 36. Latter er et leder-verktøy


Av enkelte har jeg gjennom mine mange, mange år som militær leder og beredskapsleder i det sivile av enkelte, over-seriøse individer blitt ansett som flåsete på grunn av min taktiske bruk av humor for å fjerne stress hos andre og meg selv, samt som middel for å motivere gjennom å lette stemning i særdeles stressende og vonde situasjoner. Selv i en begravelse vil litt omtenksom humor lette stemningen og redusere smertene ved et tap; mener jeg.

Jeg vet at jeg var en god leder, for folk fulgte meg og gjorde mine planer mulig å sette ut i livet.
De hadde tillit til mitt lederskap og ga meg mulighetene jeg fikk til å gjøre en god jobb.
Mine menn har fulgt meg selv når de vet at konsekvensen ved å gjøre det er å ende sine dager sammen med meg.

Humor gir energi, bekrefter offiseren Geir Aker, kjent fra TV som Fenriken i Kompani Lauritzen.
I boken han akkurat har gitt ut trekker han frem humor som et viktig lederverktøy; også ved ledelse under stressende situasjoner.
Han påpeker at dette er ikke standard pensum i lærebøker om ledelse; noe det burde være.
Lykkes man med å bruke humor som leder, kan det utløse masse energi og bidra til et godt arbeidsmiljø, mener Aker.
Geir Aker mener ledere må tørre å spøke mer. Bruk av humor kan lette stemningen og skape en romslig kultur der folk kan senke skuldrene litt, ifølge den erfarne militærlederen.

Det er ikke bra for oss hvis alt er så alvorlig hele tiden, vi blir stresset i kroppen av det, sier han; og påpeker at selv-ironi sjelden vil feile.
Aker medgir likevel at det er noen fallgruver å gå i når ledere skal spøke, og anbefaler han å gå litt forsiktig frem.
Å være morsom på egen bekostning er ganske trygt, man kan starte med det, sier han.
I tillegg anbefaler han heller å vitse med fenomener enn personer.

Etter hvert som man blir bedre kjent med dem man leder, vet man litt mer hva og hvem man kan spøke med, sier han.

Aker minner også om at det er stor forskjell på hva folk i ulike generasjoner synes er morsomt. Selv anklages han stadig vekk for å komme med dårlige pappa-vitser.
Det lever han tilsynelatende godt med.

Tre råd til unge ledere:

Geir Aker har tre råd til unge som skal ta på seg sin første lederjobb:

1. Ha en passe dose ydmykhet

Du skal ikke snakke ned deg selv, presiserer han. Men finn en god balanse mellom respekt for andres kompetanse og erfaring og det å stå støtt i den posisjonen du har fått.

2. Bruk humor

Humor er et fantastisk virkemiddel som kan skape masse energi, mener Aker. Start i det små og prøv deg frem, og begynn gjerne med å spøke med deg selv.

3. Husk å lede deg selv

Mange ledere er ivrige etter å ta vare på alle sine ansatte.
Husk å gjøre det samme for deg selv, er Akers råd.
Sett grenser for jobben og lag deg gode arbeidsvaner så du ikke er på jobb hele døgnet og sliter deg ut.

Psykologien bak å følge en leder som får folk til å le
Det er en rekke psykologiske mekanismer som spiller inn når folk har lettere for å få tillit til og følge en leder som ofte får dem til å le.

Positiv assosiasjon:
Humor skaper en positiv assosiasjon med lederen.
Når folk ler, frigjør hjernen dopamin, en nevro-transmitter som er forbundet med glede og velvære. Denne positive følelsen vil knyttes til lederen, noe som gjør at folk føler seg mer tiltrukket av og stoler mer på dem.

Redusert stress:
Humor vil også bidra til å redusere stress.
Når folk ler, frigjøres endorfiner, som har smertestillende og humør-fremmende effekter.
Dette vil gjøre at folk føler seg mer komfortable og avslappet i lederens nærvær, noe som vil øke tilliten og lysten til å følge.

Signal om intelligens og sosial kompetanse:
Evnen til å få andre til å le kan sees på som et signal om intelligens og sosial kompetanse.
Ledere som kan bruke humor effektivt, viser at de forstår sosiale signaler og vet hvordan de kan skape kontakt med andre.
Dette vil gjøre dem mer attraktive som ledere og gi dem mer troverdighet.

Bygger tillit og fellesskap:
Humor vil være et effektivt verktøy for å bygge tillit og fellesskap.
Når folk ler sammen, føler de seg mer knyttet til hverandre.
Dette vil skape en følelse av samhold og tilhørighet, noe som er viktig for et velfungerende team.

Motivasjon og engasjement:
Ledere som bruker humor vil øke motivasjon og engasjement hos sine medarbeidere.
Humor vil gjøre arbeidet mer morsomt og givende, noe som kan føre til at folk er mer produktive og kreative.

Det er imidlertid viktig å merke seg at humor ikke alltid er passende eller effektivt.
Det er viktig å bruke humor på en måte som er respektfull og inkluderende, og unngå å bruke humor som kan være sårende eller støtende.

I tillegg til de psykologiske mekanismene nevnt ovenfor, er det også verdt å merke seg at ledere som ofte får folk til å le ofte også er karismatiske og inspirerende.
De har en evne til å engasjere og motivere andre, og de skaper en positiv og optimistisk atmosfære. Dette vil også bidra til å øke tilliten og lysten til å følge dem.

Totalt sett er det en rekke grunner til at folk har lettere for å få tillit til og følge en leder som ofte får dem til å le.
Humor vil være et effektivt verktøy for å bygge tillit, skape fellesskap, øke motivasjon og engasjement, og signalisere intelligens og sosial kompetanse.
Det er imidlertid atter en gang viktig å minne om at en må bruke humor på en måte som er passende og effektiv.