Erfaringsbasert beredskap nr. 5. Sammenligning av øvelser og reelle hendelser

Jernbanetorget T-banestasjon

Erfaringsanalyse: Sammenligning av øvelser og reelle hendelser

En utmerket tilnærming for å forbedre beredskapen er gjennom erfaringsanalyser av gjennomførte beredskapsøvelser og opplevde beredskapshendelser
Ved å sammenligne resultatene fra øvelser med reelle hendelser kan vi avdekke både styrker og svakheter i våre beredskapsplaner og prosedyrer.

Her er noen konkrete steg for å gjennomføre en slik analyse:

1. Samle inn data:

Øvelser:
Samle inn alle relevante data fra øvelsene, inkludert øvingsplaner, evalueringer, observasjoner og deltaker tilbakemeldinger.

Reelle hendelser:
Samle inn rapporter, dokumenter, intervjuer og annen relevant informasjon fra de reelle hendelsene.

2. Identifiser likheter og forskjeller:

Sammenlign respons:
Hvordan sammenlignes responstiden, ressursbruk og koordinering mellom øvelser og reelle hendelser?

Kommunikasjon:
Hvordan fungerte kommunikasjonen under øvelsene sammenlignet med den reelle hendelsen?

Samarbeid:
Hvordan fungerte samarbeidet mellom ulike aktører i de to situasjonene? (Opptrer mannskapene ulikt ved øvelse og ved reell esituasjoner)

Beslutningstaking:
Hvordan ble beslutninger tatt og kommunisert i de to situasjonene? (Gjøres beslutningene  ulikt ved øvelse og ved reell esituasjoner)

3. Analyser årsaker til avvik:

  1. Hvorfor fungerte noe bedre i øvelsen enn i den reelle hendelsen?
  2. Hvorfor fungerte noe dårligere i øvelsen enn i den reelle hendelsen?
  3. Hvilke faktorer påvirket utfallet i begge situasjonene?

4. Identifiser lærdommer og forbedringsområder:

  1. Hva fungerte bra? Hva kan vi bygge videre på?
  2. Hva fungerte dårlig? Hvilke områder trenger forbedring?
  3. Hvilke nye prosedyrer eller tiltak bør innføres?

5. Utvikle konkrete forbedringstiltak:

Prioriter forbedringsområder:
Hvilke områder har størst påvirkning på beredskapen?

Utvikle konkrete tiltak:
Hvilke endringer må gjøres i planer, prosedyrer eller opplæring?

Tildel ansvar:
Hvem er ansvarlig for å implementere tiltakene?

Sett tidsrammer:
Når skal tiltakene være implementert?

Eksempler på spørsmål som jeg stilte ved slike analyser stilles:

  1. Fungerte kommunikasjonskanalene som forventet?
  2. Var det tilstrekkelig med ressurser tilgjengelig?
  3. Ble beslutninger tatt raskt og effektivt?
  4. Var det god koordinering mellom ulike enheter?
  5. Hvordan håndterte vi uventede hendelser?
  6. Var det noen psykososiale utfordringer?

Ved å sammenligne øvelser og reelle hendelser vil vi identifisere følgende:

Gap mellom teori og praksis:
Hvor godt gjenspeiler øvelsene virkeligheten?

Svakheter i beredskapsplaner:
Hvilke deler av planene fungerer ikke i praksis?

Treningsbehov:
Hvilke områder trenger mer trening og øving?

Organisasjonsmessige utfordringer:
Hvilke organisatoriske barrierer hindrer effektiv respons?

Viktig!

Involvér alle relevante aktører:
Sørg for at alle som var involvert i både øvelsen og den reelle hendelsen får mulighet til å bidra med sine perspektiver.

Vær åpne for kritikk:
En ærlig og konstruktiv tilbakemeldingskultur er viktig for å identifisere forbedringsområder.

Gjør læring synlig:
Kommuniser resultatene av analysen og de planlagte forbedringene til alle berørte parter.

Ved å systematisk analysere erfaringer fra både øvelser og reelle hendelser kan vi kontinuerlig forbedre vår beredskap og være bedre rustet til å håndtere fremtidige kriser.